Hoe bescherm je de Noordpool - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Allard Stapel - WaarBenJij.nu Hoe bescherm je de Noordpool - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Allard Stapel - WaarBenJij.nu

Hoe bescherm je de Noordpool

Door: Allard Stapel

Blijf op de hoogte en volg Allard

08 Juni 2010 | Canada, Ottawa

Ben op dit moment in Ottawa (Canada) om een vergadering bij te wonen van ons Noordpool programma. Het Nederlandse WWF is al jaren de grootste sponsor van dit programma. Dat wil niet zeggen dat we ook alles doen. WWF organisaties uit Noorwegen, Rusland, Canada, Amerika en Zweden zijn erg actief, maar meer met mensen op de grond. Natuurlijk ligt Nederland nu niet direkt dicht bij, maar het is voor ons een heel belangrijk gebied. 1/5 van de Aarde is bezig heel snel te veranderen en dat gaat ons ook aan. Met het snelle verdwijnen van zeeijs, komen allerlei soorten als de ijsbeer in de knel. Maar het wordt pas echt tricky als ook de ijskap op Groenland gaat smelten. Dan krijgt ook Nederland last van natte voeten. Hoewel dit nog wel even kan duren, haalt de werkelijkheid elke keer weer alle projecties in (zelfs met onze 'koude winter'). Kunnen we er iets aan doen? Als eerste moeten we natuurlijk heel snel ons energie gedrag aanpassen wat leidt tot een enorme CO2 uitstoot. Toch moeten we helaas constateren dat dit de huidige Noordpool niet zal redden. De pool zal sterk veranderen en de natuur zal zich moeten aanpassen. Het enige wat wij kunnen doen is overheden belobbyen om de natuur de ruimte en tijd te geven om dit te doen. Daarnaast moeten we zorgen dat de nieuwe zee die ontstaat, geen vrijbrief geeft voor nieuwe, zeer riskante, olieboringen of ander niet duurzaam gebruik. Daar gaat ons programma over en daarvoor zitten we de komende dagen bij elkaar.

• 09 Juni 2010 - 11:28

Marlou Van Campen:

Hey Allard, dank voor dit verhaal. Gave foto ook.

Tot gauw, goeie reis terug!

Marlou

BTW: zag jouw willem nog gisteren in het wild rond zeist-west ;-)